Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boeing prognozuje podwojenie floty samolotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Boeing prognozuje podwojenie floty samolotów
fot. Mateusz Kieruzal
Boeing prognozuje, że ruch pasażerski będzie rósł rocznie o 4,2 proc., wyprzedzając indeks światowego wzrostu gospodarczego. Przez następne dwie dekady podwojeniu ulegnie globalna flota samolotów – linie lotnicze będą eksploatować niecałe 50 tys. komercyjnych jednostek. Przewoźnicy odbiorą prawie 44 tys. nowych maszyn, z czego 76 proc. samolotów będzie o wąskim kadłubie.

Wychodząc z pandemii, wiele linii lotniczych oceniało swoje sieci połączeń i upraszczało floty samolotów, aby usprawnić realizowane operacje i obniżyć wysokie koszty stałe, wynikające ze złożoności floty samolotów. Prawie 40 proc. światowych przewoźników zdecydowało się na wycofanie co najmniej jednego typu statku powietrznego. Tak zrobiły Polskie Linie Lotnicze LOT, które wycofał turbośmigłowe Dashe Q400. A w kolejnych latach embraery w operacjach krótko- i średniodystansowych zastąpią airbusy A220, które narodowy przewoźnik zamówił w czasie paryskich targów lotniczych.

Amerykański producent samolotów uważa, że dzięki powstawaniu nowych linii lotniczych, a co za tym idzie – zwiększającej się dostępności komunikacji powietrznej, branża lotnicza znacznie się rozwinie w ciągu najbliższych dwóch dekad. Podwojeniu ulegnie globalna flota samolotów. Do 2044 roku flota komercyjnych jednostek wszystkich operatorów na całym globie ziemskim wzrośnie do poziomu 49 600. Zdaniem Boeinga, w ciągu najbliższych 20 lat linie lotnicze – aby zaspokoić stale rosnący popyt na podróże lotnicze, który będzie rósł o 4,2 proc. rocznie, wyprzedzając tempo globalnego wzrostu gospodarczego – będą potrzebowały 43 600 nowych samolotów, co będzie wiązać się z koniecznością wyszkolenia nowych kadr – zarówno załóg kokpitowych, jak i personelu pokładowego, i mechaników lotniczych.

Za tak szybki rozwój odpowiadać będą rynki wschodzące (głównie państwa azjatyckie), charakteryzujące się rozrastającą się klasą średnią, dynamicznymi i konkurencyjnymi sieciami linii lotniczych oraz stałymi inwestycjami w lotnictwo, które odegrają nieproporcjonalnie dużą rolę we wzroście globalnego ruchu lotniczego. Rynki te będą odpowiadać za ponad 50 proc. światowej floty komercyjnej w 2044 roku, podczas gdy w 2024 roku udział w rynku rozwijających się rynków lotniczych wynosił niecałe 40 proc. Najnowsza prognoza Boeinga zakłada, że podaż samolotów dogoni popyt rynkowy pod koniec dekady, umożliwiając przewoźnikom coraz większą modernizację i rozbudowę swoich flot.

Około 80 proc. samolotów będących w eksploatacji zostanie zastąpionych ponad 21 tysiącami nowych maszyn, co znacząco poprawi wydajność i możliwości operacyjne. Samoloty o wąskim kadłubie będą stanowić 72 proc. światowej floty – obecnie jest to 66 proc. – a wzrost liczebności wąskokadłubowców będzie napędzany wzrost popytu na podróże lotnicze na krótkim dystansie i rozwój niskokosztowych przewoźników, zwłaszcza w Afryce. Flota szerokokadłubowców wzrośnie do około 8 320 samolotów, w porównaniu z około 4 400 w 2024 roku. Dywersyfikacja łańcucha dostaw i rozbudowa sieci ekspresowych przewozów towarowych będą napędzać ekspansję globalnej floty frachtowców. Zapotrzebowanie na samoloty (nowo wyprodukowane i przekonwertowane) all-cargo wyniesie 2 900 sztuk.

Zaprezentowana prognoza – co jest oczywiste – będzie podlegać kilkukrotnym aktualizacjom. Na zmiany założeń mogą wpłynąć m.in. regulacje prawne, produktywność załóg, czas produkcji nowych samolotów, czy inne, nieprzewidywalne zdarzenia, w szczególności pojawienie się alternatywnych środków transportu, takich jak zaawansowane systemy mobilności lotniczej (miejskiej i regionalnej) oraz kolej dużych prędkości. Niemniej jednak, eksperci branżowi zgodnie przewidują, że w ciągu najbliższych dwudziestu lat wzrastać będzie popyt na podróże lotnicze, a zaspokojenie popytu możliwe jest tylko poprzez zapewnienie odpowiedniej podaży samolotów i pracowników, którzy nowe loty obsłużą.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rekordowy maj dla Boeinga

Biznes i przemysł

Rekordowy maj dla Boeinga

Mateusz Kieruzal 13 czerwca 2025

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Biznes i przemysł

Katastrofy B737 MAX. Boeing uniknie odpowiedzialności karnej

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Boeing prawie podwoił dostawy w kwietniu

Biznes i przemysł

Boeing prawie podwoił dostawy w kwietniu

Mateusz Kieruzal 16 maja 2025

AviLease zamawia 20 boeingów B737 MAX

Biznes i przemysł

AviLease zamawia 20 boeingów B737 MAX

Piotr Bożyk 16 maja 2025

Zobacz również:

Rekordowy maj dla Boeinga

Biznes i przemysł

Rekordowy maj dla Boeinga

Mateusz Kieruzal 13 czerwca 2025

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Biznes i przemysł

Katastrofy B737 MAX. Boeing uniknie odpowiedzialności karnej

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Boeing prawie podwoił dostawy w kwietniu

Biznes i przemysł

Boeing prawie podwoił dostawy w kwietniu

Mateusz Kieruzal 16 maja 2025

AviLease zamawia 20 boeingów B737 MAX

Biznes i przemysł

AviLease zamawia 20 boeingów B737 MAX

Piotr Bożyk 16 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij